Pysähtyminen

  

Minulla ja pyörällä on sellainen kesäperinne, että loman aluksi minä tulen kipeäksi ja pyörästä hajoaa jotakin.

 

Perjantain oli tarkoitus olla toiseksi viimeinen työpäiväni ennen lomaa. Kotipihasta lähtiessä mietin, olenko mahtanut saada koronan, kun pyörällä ajaminen oli niin raskasta. Mutta olikin vain takakumi tyhjänä.

                      ”Mulla alkoi loma nyt”, sanoi pyörä.

                      Minä sanoin sille muutaman tiukan sanan siitä, mitä mieltä olin sen loman aloittamisesta. Sitten ajoin sen takaisin kotipihaan viettämään ensimmäistä lomapäiväänsä ja soitin töihin, että lähden juoksemaan kohti bussia. Onneksi pyörällä sentään oli sen verran tilannetajua, että perjantaina en ollut menossa aamuvuoroon avaamaan päiväkotia. Kenenkään ei tarvinnut istua rappusilla odottamassa minua.

 

Samana iltana aloin uudestaan miettiä, olinko saanut koronan. Oli niin tympeä olo, vaikka en enää edes yrittänyt ajaa tyhjällä kumilla. Kesäloman kunniaksi korona oli ottanut lähiympyröissä uuden kierroksen samalla viikolla.

Koronatesti oli negatiivinen, mutta minä yhtä kaikki kipeänä. Hallitsevana oireena armoton ankeus ja pettymys.

Minulla oli sekä itselleni että pyörälle aivan muita suunnitelmia. Eilen, tiistaina, minun, puolison ja pyörien piti lähteä ensin junalla Saloon ja siitä Mathildedaliin. Ei lähdetty. Mutta nousin sohvalta ja kävin vaihtamassa takakumin. Sujui helpommin kuin edellisellä kerralla. Vaihdevaijerikin sujahti paikoilleen.

                      ”Joko mennään?” kysyi pyörä. ”Mä oisin valmis nyt.”

Minä palasin vielä sohvalle jatkamaan lepäämistä.

 

Joskus loma täytyy selvästikin aloittaa sillä, että pysähtyy. Vaikka sitten pakolla, kumi tyhjänä, kurkku kipeänä, kiukkuisena ja itsesääliin kääriytyneenä. Kivuliaan ihanaa itsesääliseuraa on pitänyt Robin Hobbin pitkän sarjan päätösosa Salamurhaajan kohtalo. En muista, milloin olen viimeksi lukenut näin paljon. Teetä on kulunut paljon. Tomaatintaimet kohta kukkivat parvekkeella. Kuinkahan ne pärjäävät sitten, kun minä pääsen taas liikkeelle? 

 


 

Kommentit

Suositut tekstit